Az Ashwagandha jótékony hatásai

Szerző: Norbert
OLVASÁSI IDŐ kb. 4 perc

Az ashwagandhát, más néven indiai ginzenget, téli cseresznyét, álombogyót vagy wisteria-t évszázadok óta használják különféle betegségek kezelésére.

Ez a misztikus növény, amelynek fontos szerepe van a testi és lelki egészség javításában is, különösen az elmúlt években került be a fogyni vagy formájukat megőrizni vágyók táplálkozási rutinjába.

Mi is az az Ashwagandha?

Az Ashwagandha (Withania somnifera) egy ősi gyógynövény, amelyet hosszú ideje használnak az ayurvédikus orvoslásban. Eredetileg Indiából származik, de előfordul Észak-Afrikában és a Közel-Keleten is. A növény neve szanszkrit eredetű, ahol az „ashva” ló és a „gandha” szag szavakból tevődik össze, utalva a gyökerei erős illatára.

Az Ashwagandha több ezer éves történetével különleges helyet foglal el az ayurvédikus gyógyításban, ahol a testi és szellemi egyensúly helyreállítását és fenntartását szolgálja. Úgy tartják, hogy az „adaptogén” növények közé tartozik, amelyek segítenek a szervezetnek az alkalmazkodásban a különböző stresszforrásokhoz és javítják az általános vitalitást.

Az Ashwagandha használatának története az ókori Indiában gyökerezik, ahol a Rishik, azaz a hagyományos gyógyítók előszeretettel alkalmazták a kimerültség, a stressz és a koncentrációs nehézségek kezelésére.

A gyökereit és néha a leveleit szárították és porrá őrölték, hogy különböző gyógyászati készítményeket készítsenek belőlük. Az évszázadok során ez a gyógynövény elterjedt más kultúrákban is, és mára világszerte elismert gyógynövényként tartják számon.

Az Ashwagandha 6 jótékony hatása

Az ashwagandha kutatása folyamatosan fejlődik, miközben a tudósok szerte a világon tanulmányozzák annak hatékonyságát különféle betegségek ellen.

Íme az ashwagandha néhány tudományosan alátámasztott előnye:

1. Enyhíti a stresszt és a szorongást

Az Ashwagandha talán leginkább stresszoldó tulajdonságairól ismert. Számos tanulmány kiemeli ezt az előnyt, megfigyelve az ashwagandha azon képességét, hogy jelentősen csökkenti a résztvevők stressz- és szorongásszintjét.

Egy tanulmány kimutatta, hogy az ashwagandha az alvás minőségét is javíthatja – a kutatók megerősítették, hogy a résztvevők sokkal jobban aludtak a gyógynövény adagjaival, mint a placebóval.

2. Csökkenti a vércukor- és zsírszintet

Néhány kisebb klinikai tanulmány azt találta, hogy az ashwagandha hasznos a vércukorszint és a trigliceridek (a vérben a leggyakoribb zsírtípus) csökkentésében.

Egy tanulmány az ashwagandha vércukorszint-csökkentő hatását a 2-es típusú cukorbetegségre felírt gyógyszerekéhez hasonlította.

3. Növeli az izomzatot és az izomerőt

A kutatók továbbra is tanulmányozzák az ashwagandha hatékonyságát az erő és az izomméret javításában. Egy tanulmányban az ashwagandha fogyasztása során az izomerő növekedését, alacsonyabb testzsírszázalékot és koleszterinszintet figyeltek meg.

Néhány résztvevő jobb alvást is tapasztalt, de ez a tanulmány nem hasonlította össze az ashwagandha fogyasztását a placebóval.

Az Ashwagandha kezelések pozitív eredményeket hoztak egy másik vizsgálatban, amelyet kizárólag férfi résztvevőkkel végeztek.

A placebo csoporthoz képest azok a férfiak aki ashwagandhát kaptak szignifikáns növekedést tapasztaltak az izomerőben (fekvenyomással és lábnyújtással mérve) és izomméretükben a karjukban és a mellkasukban, valamint jelentősen csökkent a testzsírszázalék.

4.Növeli a férfiak termékenységét

Az Ashwagandha reproduktív előnyöket is nyújthat a férfiak számára. A meddő férfiaknak történő beadása jelentősen javítja a sperma minőségét azáltal, hogy helyreállítja a reproduktív hormonszintet.

Egy vizsgálat után a férfi betegek partnereinek 14%-a esett teherbe.

5. Javíthatja az agyműködést, beleértve a memóriát is

Az ashwagandha segíthet a megismerés, a memória és a motoros válaszok végrehajtásának képességének javításában az oktatás után.

Kisebb tanulmányok azt találták, hogy a placebóhoz képest az ashwagandha jelentősen javította a résztvevők reakcióidejét a kognitív és pszichomotoros tesztek során (amelyek az utasításokra való reagálás és a jelzett cselekvés végrehajtásának képességét mérik).

Egy tanulmány még azt is megállapította, hogy az ashwagandha számos teszt során jelentősen javította a résztvevők figyelmét, valamint közvetlen és általános memóriájukat.

6. Támogatja a szív egészségét

Legalább két tanulmány kimutatta, hogy az ashwagandha növelheti a VO2 max szintet, ami az a maximális oxigénmennyiség, amelyet fizikai megerőltetés közben vesz fe.

Ezeket a szinteket a kardiorespiratorikus állóképesség mérésére használják – azt, hogy a szív és a tüdő milyen jól szállít oxigént az izmokhoz fizikai aktivitás során.

Így a magasabb VO2 max szintek egészséges szívet jelezhetnek, amely ilyen körülmények között jól teljesít.

Ennek ellenére ennek az egy vizsgálatnak az eredményei nem feltétlenül érvényesek univerzálisan, mivel azt kizárólag egészséges, sportos felnőttekkel végezték, szemben a résztvevők sokszínűbb csoportjával.

Potenciális mellékhatások és ellenjavallatok

Az Ashwagandha számos egészségügyi előnye ellenére fontos tudatában lenni a potenciális mellékhatásoknak és ellenjavallatoknak is. Bár általában biztonságosnak tekinthető, néhány ember tapasztalhat bizonyos mellékhatásokat, különösen nagy dózisok esetén vagy hosszú távú használat során.

Potenciális mellékhatások

  1. Emésztőrendszeri problémák: Néhány ember gyomorpanaszokat, hasmenést vagy hányingert tapasztalhat az Ashwagandha szedése során.
  2. Álmosság: Az Ashwagandha nyugtató hatású lehet, ami álmosságot vagy általános fáradtságot okozhat napközben.
  3. Fejfájás és szédülés: Ritka esetekben fejfájást és szédülést válthat ki.
  4. Hormonális változások: Mivel az Ashwagandha befolyásolhatja a hormontermelést, óvatosság ajánlott hormonális zavarokban szenvedőknek.

Ellenjavallatok

  1. Terhesség és szoptatás: Az Ashwagandha szedése nem ajánlott terhes vagy szoptató nők számára, mivel befolyásolhatja a hormonokat és potenciálisan ártalmas lehet a magzatra vagy a csecsemőre.
  2. Autoimmun betegségek: Mivel az Ashwagandha fokozhatja az immunrendszer aktivitását, autoimmun betegségekben (pl. reumás ízületi gyulladás, lupusz, Hashimoto-betegség) szenvedőknek kerülniük kell a használatát.
  3. Thyreotoxicosis: Mivel az Ashwagandha növelheti a pajzsmirigy hormontermelését, pajzsmirigy-túlműködés esetén nem ajánlott a fogyasztása.
  4. Kombináció más gyógyszerekkel: Az Ashwagandha befolyásolhatja bizonyos gyógyszerek hatékonyságát, így fontos az orvossal való konzultáció, különösen ha vérnyomáscsökkentőket, cukorbetegség kezelésére szolgáló gyógyszereket vagy immunmodulátorokat használunk.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Blogunk célja, hogy megbízható és érthető információkkal támogassa az egészséges életmódot és táplálkozást keresőket.

 

Az oldalon található tartalmak csak tájékoztató jellegűek, és nem helyettesítik a személyes orvosi konzultációt.

 

Egészségügyi döntések meghozatala előtt mindig konzultálj orvosoddal vagy más szakképzett egészségügyi szakemberrel!

Kövess minket!

© 2024, Gold Center – Arany középút az egészséghez