B1 vitamin – Minden amit tudni kell róla

Szerző: Norbert

A B1 vitamin, más néven tiamin, a B-vitamin család tagja, és leginkább a tápanyaghiányos beri-beri megelőzésében betöltött szerepéről ismert.

A Beri-beri betegség szó szerint “gyengeséget” jelent, és a 19. század végén és a 20. század elején széles körben elterjedt (főleg Ázsia egyes részein). Leggyakoribb formájában a betegséget izomgyengeség, energiahiány és inaktivitás jellemzi.

A B1-vitamin funkciói

A tiamin elsősorban a szénhidrátok és fehérjék anyagcseréjében, valamint a nukleinsavak szintézisében játszik fontos szerepet.

1. Energiatermelés

A test sejtjei a cukortól, mint energiaforrástól függenek. Amikor oxigént használnak a cukor hasznosítható energiává alakítására, az energiatermelés folyamatát aerob energiatermelésnek nevezik.

Ez a folyamat nem mehet végbe megfelelő B1-vitamin -ellátás nélkül, mivel a B1 a piruvát-dehidrogenáz nevű enzimrendszer része, amely lehetővé teszi az oxigén számára a cukor feldolgozását.

Amikor a B1-vitamin energiatermelő képességében működik, általában TDP vagy tiamin-difoszfát formájában található meg. A B1-vitamin további formái a TPP (tiamin-pirofoszfát) és a TMP (tiamin-monofoszfát), amelyek szintén fontos szerepet játszanak az energiatermelésben.

2. Az idegrendszer támogatása

A B1-vitamin kulcsszerepet játszik az idegrendszer támogatásában is, ahol lehetővé teszi a legtöbb ideget körülvevő zsírszerű bevonatok (úgynevezett mielinhüvelyek) egészséges kialakulását.

B1-vitamin hiányában ezek a bevonatok elfajulhatnak vagy károsodhatnak. A fájdalom, a szúró érzés és az idegzsibbadás olyan idegekkel kapcsolatos tünetek, amelyek a B1-vitamin hiányából származhatnak.

A B1-vitamin és az idegrendszer közötti kapcsolat egy másik típusa az acetilkolin molekula termelésében betöltött szerepe. Ezt a neurotranszmitternek nevezett molekulát az idegrendszer az idegek és az izmok közötti üzenetek továbbítására használja.

B1-vitamin hiány

A B1-vitamin-hiány egyik első tünete az étvágytalanság, amely közömbösséget és rossz közérzetet tükröz.

Ha az idegrendszer nem képes megfelelő izomtónust biztosítani az emésztőrendszerben, az gyomorrontáshoz vagy székrekedéshez és izomérzékenységhez vezethet.

Az idegműködési zavarokhoz kapcsolódó egyéb tünetek is a tiaminhiányhoz kapcsolódnak, mivel az idegek mielinhüvelyei megfelelő mennyiségű tiamin nélkül nem alakulhatnak ki megfelelően.

Ezek közé a tünetek közé tartozik a szúró érzés vagy a merevség, különösen a lábakban.

A B1-vitamin nagyon instabil, és hő, savasság (pH) és más vegyi anyagok hatására könnyen elpusztul. Mind a kénvegyületek, mind a nitritek deaktiválhatják a B1-vitamint.

A tiamint tartalmazó élelmiszerek hosszú távú fagyasztása szintén jelentős veszteséget okozhat ennek a vitaminnak.

A B1-vitamin-hiány vezető kockázati tényezője az alkoholizmus. Valójában az alkoholizmus, a szívbetegség és a B1-vitamin-hiány közötti kapcsolat rendkívül szoros. A krónikus alkoholistáknak a szokásosnál 10-100-szor nagyobb adag tiamint kell bevenniük.

A nagy kávé- és teaivók is fokozottan ki vannak téve a B1-vitamin-hiány kockázatának, mivel ezek az italok vizelethajtóként hatnak, és eltávolítják a vízben és a vízben oldódó vitaminokat (például a B1-et) a szervezetből.

Krónikus stressz, krónikus hasmenés, krónikus láz és dohányzás esetén megnő a B1-vitamin-szükséglet. Az ilyen egészségügyi problémákkal küzdőknek a szokásos mennyiség 5-10-szeresét kell bevenniük.

B1-vitamin túladagolás

A tiamin egy vízben oldódó vitamin, így nem áll fenn a túladagolás veszélye. A vizelettel ürül ki a szervezetből.

A B1-vitamin előnyei

A B1-vitamin fontos szerepet játszhat a következő betegségek megelőzésében és/vagy kezelésében: alkoholizmus, Alzheimer-kór, Crohn-betegség, szívelégtelenség, depresszió, epilepszia, AIDS, sclerosis multiplex és mások.

A legtöbb kiegészítő B1-vitamint tartalmaz biológiailag nem aktív formában, az úgynevezett tiamin-hidrokloridot. Amikor a B1 aktív a szervezet anyagcsereútjaiban, általában tiamin-pirofoszfát (TPP), tiamin-monofoszfát (TMP) vagy tiamin-difoszfát (TDP) formájában található meg.

A B1-vitamin forrásai

Nagyon jó B1-vitaminforrások: spárga, saláta, gomba, spenót, napraforgómag, tonhal, zöldborsó, paradicsom, padlizsán és kelbimbó.

A B1-vitamin megtalálható a sovány sertésfilében, a tésztában, sáfrányos dióban, petrezselyemben, paprikában, lenmagban, napraforgólisztben, kukoricalisztben és a korianderben is.

Különféle kiegészítők formájában is beszerezhető. Tekintettel arra, hogy a B-vitamin csoport más tagjaival együtt működik, általában olyan étrend-kiegészítő formájában kell fogyasztani, amely mindegyiket tartalmazza.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez