B12 vitamin – Minden amit tudni kell róla

Szerző: Norbert

A B12 vitamin (kobalamin) az egyetlen vízben oldódó vitamin, amelyet a szervezet több évig képes tárolni, és ezt elsősorban a májban teszi. A B12-vitamin többek között a vörösvértestek képződésében is fontos.

Mi is az a B12 vitamin?

A B12-vitamin (és: kobalamin) a vízben oldódó vitaminok közé tartozik, és számos vegyületet tartalmaz, amelyek mindegyike kobaltot tartalmazó gyűrűrendszerrel rendelkezik.

A B12-vitamin kulcsszerepet játszik a szervezet különböző anyagcsere-folyamataiban, beleértve a zsírsavak lebontását is. Központi jelentősége a folsav-vitamin (folsav) metabolizmusában a vérképzésben is fontossá válik.

A B12-vitamin csak állati eredetű élelmiszerekben található. A vitamin hiány tehát könnyebben jelentkezhet szigorúan vegán étrend mellett. Az is megtévesztő, hogy a B12-vitamin-hiány csak évek múlva válik észrevehetővé.

Egy név több kapcsolathoz

A B12-vitamin kifejezés nem egyetlen kémiai anyagot, hanem több azonos biológiai hatású vegyületet jelent. Ezeket a kobalaminokat kizárólag baktériumok (és kék-zöld algák) termelik.

Természetes módon felhalmozódnak az állati termékekben (például májban, húsban, tojásban, tejtermékekben). A B12-vitamin a mikrobiálisan előállított élelmiszerekben, például a savanyú káposztában is megtalálható.

Mi a B12 vitamin szerepe a szervezetben?

A B12-vitamin számos fontos folyamatot befolyásol a szervezetben.

A B12-vitamin hatása:

  • sejtosztódás és differenciálódás, például a vörösvértestek képződésében és érésében
  • a gerincvelő idegsejtek szerkezete
  • számos reakció a fehérje– és nukleinsav-anyagcserében

Egyes hírességek egy másik okból esküsznek a B12-vitaminra – a fogyás érdekében. Magas koncentrációban beadva, állítólag serkenti az anyagcserét. Tudományosan azonban nem bizonyított, hogy ez valóban okozza-e a kilók zuhanását.

Az alábbi élelmiszerek B12-vitamint tartalmaznak

A B12-vitamin az egyetlen vízben oldódó vitamin, amely nagy mennyiségben raktározódik a szervezetben – lehetőleg a májban. Mindazonáltal fontos a B12-vitamin rendszeres táplálékkal történő bevitele.

A B12-vitamin jó forrásai az állati eredetű termékek, mint a hús, hal, tenger gyümölcsei, tojás és tejtermékek. Minden más élelmiszerben alacsony vagy nagyon változó a B12-vitamin tartalma, illetve a felhasználhatósága nem biztosított.

A növényi eredetű élelmiszerek nyomokban tartalmazhatnak B12-vitamint bakteriális erjedés után. Ide tartozik például a savanyú káposzta és a sör.

Ezenkívül a tengeri moszat, például a nori és a shiitake gomba különböző mennyiségű B12-vitamint biztosít. Az ilyen típusú élelmiszerek az egyetlen természetes B12-vitamin forrás a vegánok számára.

B12 vitamin: Élelmiszer tárolási és feldolgozási utasítások

A hő és a hosszú tárolási idő mérgezi a B12-vitamint. Ezért a vitamint megfelelő mennyiségben tartalmazó ételeket a lehető legfrissebben és kíméletesen kell elkészíteni. A máj hosszabb ideig való sütése például a B12-vitamin-tartalom szempontjából kedvezőtlen.

B12-vitamin: Vegánoknak és vegetáriánusoknak ezt szem előtt kell tartaniuk!

Azok a vegetáriánusok, akik még mindig esznek tojást és tejtermékeket, jó eséllyel jutnak elegendő B12-vitaminhoz, ha étrendjüket gondosan megtervezik.

A jelenlegi ismeretek szerint a B12-vitamin szükséglet kielégítése tisztán növényi étrenddel nem lehetséges. A B12-vitamin-kiegészítők ezért szükségesek a vegánok számára.

Mikor szükségesek és hasznosak a B12-vitamin-kiegészítők?

Az állati és növényi termékekből álló vegyes étrend általában elegendő B12-vitamint biztosít. Ezt a vitamint tartalmazó étrend-kiegészítő vagy gyógyszeres kezelés csak akkor szükséges, ha valakinél betegség – például krónikus bélgyulladás – hiánya lép fel.

A B12-vitamin-ellátás általában problémás a vegánok számára, mivel tisztán növényi alapú étrendet fogyasztanak. Számukra az a javaslat, hogy állandó jelleggel szedjenek B12-vitamint.

Azok a vegetáriánusok, akik nem esznek húst, halat vagy tenger gyümölcseit, de legalább tojást és tejtermékeket fogyasztanak, gondosan meg kell tervezniük étrendjüket, hogy elegendő B12-vitaminhoz jussanak.

Fokozott szükség esetén, például terhesség alatt, érdemes lehet további B12-vitamin-pótlást szedni. A legjobb, ha ezt orvossal beszéljük meg. Vérvizsgálattal megállapíthatja, hogy a szervezet mennyire van ellátva B12-vitaminnal.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez