B7 vitamin (biotin) – Minden amit tudni kell róla

Szerző: Norbert

A biotin a B-vitaminok családjába tartozó vitamin. B7 vitaminnak vagy H-vitaminnak is nevezik. Mivel a biotin egy vízben oldódó vitamin, nem raktározódik a szervezetben. Ezért kell elegendő mennyiségű ételt fogyasztani.

Részt vesz számos anyagcsere-folyamatban, például a szénhidrát-, fehérje- és zsíranyagcserében, valamint a sejtnövekedésben, a DNS- és fehérjeszintézisben. A biotinszintet vérvizsgálattal határozzák meg.

Milyen előnyei vannak a biotinnak (H-vitamin)?

Mint minden B-vitamin, a biotin is az enzimek összetevője, ezért számos anyagcsere-folyamatban vesz részt a szervezetben. Tehát mit csinál a biotin (H-vitamin)?

A biotinnak számos fontos funkciója van a szív- és érrendszerben, az anyagcserében, az emésztőrendszerben és az idegrendszerben. Részt vesz az aminosavak, glükóz és zsírsavak feldolgozásában, valamint energiává alakítja a szénhidrátokat, fehérjéket és zsírokat.

A biotin a vérsejtek és az idegszövetek karbantartását is biztosítja. Segíthet normalizálni a vércukorszintet és megelőzni a cukorbetegséget. Csökkenti a rossz koleszterin (LDL) és növeli a jó koleszterin (HDL) szintjét, és védő hatású a szívbetegségekkel szemben.

A biotin támogatja a szövetek képződését és regenerálódását. Részt vesz a keratin, a haj-, bőr- és körömképződéshez szükséges fehérje termelésében. Emiatt a biotin a bőr, a haj és a köröm egészségének fontos vitaminja.

A biotin hiánya hajhullást és törékeny körmöket okozhat.

Milyen élelmiszerek tartalmaznak biotint (H-vitamint)?

Mivel nem raktározódik a szervezetben, a biotint táplálékkal kell bevinni. A legjobb biotinforrások közé tartoznak: hüvelyesek, tojássárgája, élesztő, földimogyoró, mogyoró, spenót, szójabab, zabpehely, búza, gomba és marhamáj.

Az állati eredetű élelmiszerek, például a marhamáj és a tojássárgája különösen gazdagok biotinban.

Míg a növényi eredetű élelmiszerekből nyert biotint a szervezet közvetlenül képes feldolgozni, addig az állati eredetű termékekből nyert biotint először fehérjevegyületek segítségével kell lebontani a szervezetben, hogy felszívódjon.

Mivel a biotin egy vízben oldódó vitamin, a zöldségeket nem szabad túl sok vízzel vagy túl sokáig főzni. Ez a legtöbb vitaminra igaz, mert különösen érzékenyek a hőre, a fényre és az oxigénre.

B7 vitamin hiány

A biotinhiány ritka, és csak hosszú idő után válik észrevehetővé. Például hajhullással és izomfájdalommal nyilvánul meg. Ezenkívül az idegrendszer károsodhat, és depresszív hangulatok léphetnek fel.

A hiány kockázata főként azoknál a személyeknél áll fenn, akik veleszületett biotinhiányban szenvednek, vagy akik következetesen olyan étrendet követnek, amelyben kis mennyiségű biotint fogyasztanak.

Terhes nők, gyermekek és azok, akik sokat isznak, ki vannak téve a biotinhiány kockázatának.

Melyek a biotinhiány tünetei?

A biotinhiány ritka az egészséges és kiegyensúlyozott étrendben. Főként krónikus betegségek, például cukorbetegség, cöliákia, Crohn-betegség (gyulladásos bélbetegség), hosszan tartó antibiotikum-használat, túlzott alkohol- és cigarettafogyasztás, hosszú távú egységes étrend és egyes genetikai betegségek következtében léphet fel.

A biotinhiány általában táplálkozási támogatással korrigálható. Olyan esetekben, amikor a táplálkozás nem elegendő, biotin-kiegészítők is használhatók.

A biotinhiány tünetei a következők:

  • töredezett körmök
  • fénytelen és gyenge haj vagy hajhullás
  • sápadt és egészségtelen bőr
  • étvágytalanság
  • hányinger
  • bőrirritációk és gyulladások (például hámló, kipirosodott bőrterületek a száj és az orr körül)
  • izomfájdalmak
  • fáradtság
  • fertőzésekre való fogékonyság
  • depresszió

Mennyi a napi biotin szükséglet?

Az egészséges és kiegyensúlyozott étrendet követő felnőttek általában problémamentesen kielégítik biotinszükségletüket. Napi biotinszükséglet 15 éves és idősebb felnőtteknek napi 30-50 mikrogramm javasolt.

Az alacsonyabb értékek elegendőek lehetnek gyermekek számára. A biotinhiány vérvizsgálattal kimutatható.

Mi történik biotin túladagolás esetén?

Az élelmiszerekből származó biotinnak még nagy dózisban sincs ismert káros hatása. Ezért a biotinbevitelnek nincs egyértelmű felső határa. Megelőző biztonsági intézkedésként kimondják, hogy a napi adag nem haladhatja meg a 180 mikrogrammot. Mivel vízben oldódó vitaminról van szó, a felesleges biotin a vizelettel kiürül.

A biotin valóban segít a hajhullásban?

A biotin egy fontos vitamin, amely támogatja a keratin képződését, a haj alapvető építőkövét. A biotin nélkülözhetetlen a bőr és a köröm egészségéhez.

A biotinhiány a haj gyengüléséhez és kihullásához, törékeny körmökhöz és a bőr minőségének romlásához vezethet, ezért a biotinszint normalizálása megállíthatja a hajhullást.

Főkép forrása: revivaclinic.com

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez