BCAA: elágazó láncú aminosavak

Szerző: Norbert

Napjaink egyik leggyakrabban használt étrend-kiegészítője kétségtelenül az elágazó láncú aminosavak, vagy röviden BCAA. De tudjuk-e pontosan, hogy mire jó, milyen előnyeik vannak, és van-e mellékhatása és ártalma a szedésüknek?

Az aminosavak szerves vegyületek, amelyek nitrogénből, szénből, hidrogénből és oxigénből állnak, valamint az oldalláncok változó csoportja.

Ezek a fehérjék fő építőkövei az emberi szervezetben. Segítik az izomszövetek regenerálódását és növekedését. A csoport egyik fő képviselője kétségtelenül az elágazó láncú aminosavak vagy ismertebb nevén BCAA -k.

Bár főként izomtömeg helyreállítására és építésére használják őket, a bevitel egészségügyi előnyei ezzel még nem állnak meg.

Mi az a BCAA?

20 esszenciális aminosav létezik, amelyekre szervezetünkben minden biokémiai folyamathoz szükség van. Testünk ebből 12-t maga is képes szintetizálni, a másik 8-at pedig „pótolhatatlannak” (esszenciálisnak) nevezzük, és ezeket pluszban kell beszereznünk.

Aminosavak (ill. fehérje ) hiánya esetén a szervezet fokozatosan elveszíti regenerálódását. Lehetséges az anyagcsere megzavarása és az anyagcsere lelassulása.

Ennek elkerülése érdekében gyakran táplálékkal vagy étrend- kiegészítőkkel jutunk hozzá a szükséges helyettesíthető vagy esszenciális aminosavokhoz.

A BCAA -k három elágazó molekuláris aminosav kombinációja, és az esszenciális aminosavak csoportjába tartoznak. Ezek a leucin, izoleucin és valin.

Nézzünk meg minden képviselőt külön-külön, hogy világos képet kapjunk cselekvésükről és egészségügyi előnyeiről:

Leucin

Közvetlenül az izomfehérjék szintézisére hat. Nagyra értékelik, mert képes lassítani az izomrostok lebomlását.

A leucin serkenti a csontok, a bőr és az izomszövetek megerősödését, valamint segít a glutamin munkájának és szintézisének javításában.

Izoleucin

Az izoleucin részt vesz a hemoglobin képződésében és szabályozza a vércukorszintet.

Az izoleucin táplálékkal vagy étrend -kiegészítő formájában történő kiegészítő bevitele fokozza a testmozgás utáni felépülést, de akár műtét vagy trauma után is. Ugyanakkor felgyorsítja a sebgyógyulást.

Valin

A valin serkenti az izomtömeg növekedését, a szövetek növekedését és regenerálódását. Energiaforrásként szolgál, aktívan részt vesz az izomszövet előállításában, karbantartásában és helyreállításában.

Stimulálja és növeli a mentális energiát és fenntartja a nitrogén egyensúlyt a szervezetben.

A BCAA szedésének 5 előnye

Nézzük meg 5 pontba, hogy mire is jó a BCAA bevitele.

1. Támogatja az izomnövekedést

A BCAA egyik fő tulajdonsága, hogy elősegíti az izomnövekedést. A fehérjeszintézis szempontjából a leucin játssza a legnagyobb szerepet. Aktiválja az mTOR folyamatot, és ezáltal az izomtömeg növekedését.

Az izomfehérje szintézis akkor következik be, amikor aminosavak szabadulnak fel az izomszövetbe. A fehérjeszintézis serkenti az inzulin termelését, ami lehetővé teszi az izomsejtek számára, hogy a vércukrot energiaforrásként használják fel.

Az mTOR (Mammalian Target of Rapamycin) a fehérjeszintézis, az energiametabolizmus és az aminosavak jelenlétének érzékelője a sejtszintű fő szabályozó és aktivátor.

2. Csökkenti az edzés utáni fáradtságot

Az edzés utáni fizikai kimerültség számos tényezőtől függ, beleértve az edzés intenzitását és időtartamát, valamint a környezetet vagy az Ön fizikai állapotát.

Edzés közben az izmok BCAA-kat használnak fel, ami a vér természetes csökkenéséhez vezet.

Amikor szintjük csökken, a triptofán mennyisége az agyban megnő. Szerotoninná alakul, egy olyan anyaggá, amelyről úgy gondolják, hogy növeli a fáradtságot hosszan tartó edzés során.

3. Stimulálja a zsírvesztést

A leucin tartalmú étrend-kiegészítők szedése serkenti a leptin hormon működését. Főleg zsírszövetből állítják elő, szabályozza az étvágyat és a szervezet energiaháztartását.

A leptinszekréció közvetlenül összefügg a testzsírszinttel. A korlátozó diéta betartásával csökken a hormonszint, és a szervezetnek több kalóriára van szüksége.

Ily módon befolyásolja az anyagcsere szabályozását, a súlyt és az étvágyat.

4. Csökkenthetik a vércukorszintet

A BCAA-k az egészséges vércukorszint fenntartásában is segíthetnek.

Úgy gondolják, hogy a leucin és az izoleucin fokozza az inzulinszekréciót. Így az izmok több cukrot szívnak fel a vérből, így csökken a vércukorszint.

Itt fontos megemlíteni, hogy az Ön által követett étrend rendkívül fontos az egészséges vércukorszint fenntartásához.

5. A fizikai teljesítmény javítása edzés közben

A BCAA-k szedése során a szervezet alanin szintje megemelkedik. A májban glükózzá alakul, majd visszakerül a dolgozó izmokhoz, hogy üzemanyagként használják fel.

A BCAA-knak ez a tartósító hatása teljesebb és intenzívebb edzések végzését teszi lehetővé, és lehetőséget ad a gyorsabb felépülésre, ami jobb fizikai teljesítőképességhez vezet.

A BCAA táplálékforrásai

A leggazdagabb BCAA-k közé tartozik:

  • Hús és hal: 3-4 gramm 80 gramm nyers formában
  • Tej: 2 gramm csészénként (250 ml)
  • Tofu: 0,9-2,3 gramm 80 gramm termékben
  • Sajt: 1,4-30 gramm
  • Tojás: 1,3 gramm nagy tojásonként
  • Dió: fajtától függően 0,7-1 gramm 30 gramm nyers dióban.

Ajánlott napi adagok

Kíváncsi vagy, mikor érdemes BCAA-t bevenni – edzés előtt vagy után? Ha nem sportolok naponta, mikor a legalkalmasabb az edzésre?

A legjobb eredmény elérése érdekében a BCAA-t hosszabb ideig kell szedni, ami azt jelenti, hogy fontos edzésen és edzésen kívüli napokon is szedni.

Újabb tanulmányok alapján a felnőtteknek törekedniük kell az alábbiakra:

  • Nők: ~ 9 gramm BCAA naponta
  • Férfiak: ~ 12 gramm BCAA naponta

A sportolók és a nehéz fizikai munkát végzők napi szükségletei azonban valamivel magasabbak lehetnek. Ezekben az esetekben az étrend -kiegészítőkkel történő kiegészítés a leghatékonyabb, és biztosítja a szükséges napi adagok elérését.

A BCAA-k bevételének legjobb időpontja az edzés előtt és/vagy után.

Milyen BCAA arányt válasszunk?

BCAA és 2:1:1

Az egyik leggyakoribb BCAA arány a 2:1:1.

Itt a leucin tartalma annyi, mint a valiné és az izoleucin együttvéve. A hangsúly azon van, hogy megvédjük az izmokat a széteséstől és a katabolikus állapottól.

BCAA és 4:1:1

Egy másik gyakori forma a 4:1:1. Itt a formulát a katabolikus folyamatok elnyomására és az edzés utáni regenerálódás javítására fejlesztették ki.

BCAA és 8:1:1/20:1:1

A különféle kiegészítők között megtalálható a BCAA 8:1:1, sőt 20:1:1 arányban is. Még mindig nincsenek határozott tudományos tanulmányok a leucinbevitel pozitív oldalairól.

Nem szabad elfelejteni, hogy a nagyobb mennyiség a másik két fontos aminosav rovására megy.

Melyik forma a leghatékonyabb?

A BCAA-k tabletta/kapszula és por formájában kaphatók. Nehéz alapvető különbséget találni a kettő között a cselekvés és a hatékonyság tekintetében. Ez személyes preferencia kérdése, és a kívánt választási mód a választásod középpontjában áll.

Mellékhatások

Az elágazó láncú aminosavak az izomszövetben lévő esszenciális aminosavak körülbelül egyharmadát teszik ki, így általában biztonságos a bevitelük.

Egyes ritka esetekben (anyagcserezavarok és egyéb betegségek) a BCAA-k és az anyagcseréjükből származó salakanyagok mérgező szintet érhetnek el a szervezetben, de ez egészséges emberekben gyakorlatilag lehetetlen.

Érdekes módon a BCAA-kat egyes neurológiai és májbetegségek kezelésére használják.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ez által nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez