CrossFit – Minden amit tudni kell róla

Szerző: Norbert

Minden bizonnyal egyre gyakrabban halljuk a CrossFit nevet, amely az elmúlt években nagy népszerűségnek örvend hazánkban. A közösségi médiában CrossFitternek lenni majdnem olyan divatos, mint vállalkozónak vagy influencernek lenni.

Mi is az a CrossFit?

A CrossFit egy olyan edzésrendszer, amely nem csak a testet, hanem a szellemet is kihívás elé állítja, fejlesztve a főbb fizikai tulajdonságokat: erőt, állóképességet, mozgékonyságot, sebességet, egyensúlyt, robbanékonyságot, pontosságot.

Az edzések rövidek, de intenzívek, és három sportág – súlyemelés, atlétika és gimnasztika – különböző elemeit ötvözik.

Az ötlet az, hogy amint erősebbé, tartósabbá és atletikusabbá válsz, ismerni fogod képességeid határait, versenyezhetsz önmagaddal, és valódi örömet fogsz tapasztalni az edzés által jelentett kihívásból.

A CrossFit azoknak való, akik dinamikát és változatosságot keresnek. Ezt az edzésmódszert különösen a legkülönfélébb sportágak versenyzőinek felkészítésénél javasolják, mert rendkívül távol áll a „rutin” fogalmától.

Történelem és fejlődés

Greg Glassman amerikai, egykori tornász a 80-as években alkotta meg a crossfitet, mint edzésrendszert, és eleinte főként a különböző katonai és különleges erők körében vált népszerűvé.

1995-ben Greg Glassman oktatóként kezdett dolgozni a kaliforniai Santa Cruz rendőrségen, ahol lehetősége nyílt az általa kidolgozott képzési módszertan alkalmazására. Ugyanebben az évben (ismét Santa Cruzban) létrehozták az első crossfit edzőtermet.

2001-ben indult el a www.crossfit.com weboldal, amely egy virtuális közösség magyarázó cikkek, gyakorlatvideók és vitafórumok gazdag könyvtárával.

Minden nap megjelenik a “napi edzés” (WOD = Workout Of The Day) az oldalon – a gyakornokok elvégezhetik a Crossfit klubjukban vagy önállóan, ahol edzenek (legyen az akár a garázsuk). A Crossfit nagyrészt ennek az oldalnak köszönheti növekvő népszerűségét.

2007-ben az Egyesült Államok haditengerészete megkezdte a CrossFit elvek alkalmazását az edzései során. Az Egyesült Államokban és Kanadában számos tűzoltó- és rendőrségi egység, valamint különleges erők is a CrossFitre alapozzák képzésüket.

A módszertan

Az edzés általában csoportosan történik, bemelegítésen, egy adott mozgás (készség) technikájának konkrét gyakorlásán, az edzés aktuális részének (WOD, vagy Workout of the day) és egy rövid szakaszon keresztül.

A terhelés rövid, de intenzív – a bemelegítés, az edzés és a relaxáció összesen nem tart egy óránál tovább, ami miatt ez a sportág nagyon népszerű a mozgalmas mindennapi életet élők körében.

Az edzés intenzitása leginkább azzal a mondattal írható le, amelyet sok lelkes crossfitter mond a fitneszőrülteknek, nevezetesen: “Az edzésed a mi bemelegítésünk!”

A cél mindig az, hogy a gyakorlatokat a lehető legrövidebb idő alatt végezzék el, és az edzés a csoport többi tagjával verseny formájában zajlik, így a képzésben résztvevők egymást motiválják. Nem szabad azonban alábecsülni az önmagaddal való versengést.

A CrossFitben az egész testet komplexen edzzük anélkül, hogy elszigetelnénk a különböző izomcsoportokat, így felkészítjük a testet arra, hogy a valós élethelyzetekben is jobban kiszolgáljon minket – akár a villamos után kell futnunk, vagy nehéz bőröndöt cipelnünk.

Előnyök

  • Minden fizikai aspektust edz – A CrossFit valóban átfogó, számos edzésstílust ösztönöz, és magában foglalja az alapokat is, és nem csak néhányat a legsportosabb sportok közül. Fejleszt minden fizikai tulajdonságot és készséget, mint az erő, az állóképesség, a saját test feletti kontroll, a sebesség, a mobilitás stb.
  • Bárhol lehet gyakorolni – Rengeteg gyakorlatot el lehet végezni mindenféle felszerelés nélkül, a képzések pedig rendkívül változatosak, érdekesek és semmi esetre sem unalmasak.
  • Gyors és kívánt eredményeket ad – Az erő-, állóképesség- és kardióedzés kombinációja valószínűleg a leghatékonyabb módja az izomtömeg növelésének és egyben zsírégetésnek anélkül, hogy extrém diétákon kellene részt venni.

Eredmények

Az edzés eredményei sokkal jobban mérhetőek a szokásos fitneszprogramokhoz képest, és rendkívül gyorsan megjelennek – a legtöbb gyakornok számára legfeljebb egy hónap kell ahhoz, hogy látható fejlődést érjen el.

Amellett, hogy erősebbé, tartósabbá és atletikusabbá válunk, a crossfitterek pusztán vizuálisan változnak – a módszertannal könnyen elérhető a bőr alatti zsírszövet csökkentése és az aktív testsúly növelése.

Az edzőteremben uralkodó légkör, a csoportos edzés és a sajátos edzésszellem bátorságot ad önmagad felülmúlására, az érzés pedig, hogy látod, hogyan fejlődsz nap mint nap, nagy önbizalmat ad.

A CrossFit megfelelő számomra?

Lehet, hogy meglepődsz, de nem, a Crossfit nem mindenkinek való! Próbáld ki, ha tetszik, de nem mindenki képes elfogadni ennek az ultraintenzív edzésnek és versenynek a koncepcióját, a CrossFit-et.

Íme néhány jel, amelyek segítenek eldönteni, hogy ez a fajta képzés megfelelő-e számodra:

A CrossFit neked való, ha:

  • Erős akaratod és vágyad van az eredmények elérésére
  • Szereted egy közösség tagjának érezni magad
  • Szereted a változatos edzéseket
  • Versenyszellem van benned
  • Inspirál az a gondolat, hogy jobbá változtasd a tested

A CrossFit nem neked való, ha:

  • Azért edzel, mert tudod, hogy muszáj, nem azért, mert szereted csinálni
  • Inkább egyedül szeretsz edzeni, nem csoportban
  • Ha edzőterembe jársz és csak 30 percet szeretnél kardiózni
  • Nem szereted a versenyt
  • Nem akarsz semmit megváltoztatni az életedben

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2023, Gold Center – Arany középút az egészséghez