Fenilalanin – mi ez?

Szerző: Norbert

A fenilalanin egy esszenciális aminosav, amely számos fontos funkciót lát el az emberi szervezetben.

Cikkünkben elolvashatod, mi is az a fenilalanin, beleértve a különböző típusokat, és felsorolunk néhány élelmiszert, amelyek tartalmazzák.

Felvázoljuk ezen aminosav fogyasztásának néhány lehetséges előnyeit, kockázatait és mellékhatásait, és tájékoztatást adunk a fenilalanin optimális mennyiségéről a különböző emberek számára.

Mi is az a fenilalanin?

Ez egyfajta aminosav. Az aminosavak olyan molekulák, amelyek egyesülve fehérjét alkotnak.

A tudósok a fenilalanint esszenciális aminosavnak tartják. Ez azt jelenti, hogy az emberi szervezet nem képes előállítani. Ehelyett a fenilalanint élelmiszerforrásokból kell beszerezni.

Számos fontos fehérje és enzim alkotórésze. Például a szervezet képes átalakítani a fenilalanint tirozinná, amit aztán a dopamin és a noradrenalin neurotranszmitterek szintetizálására használ fel.

Más fontos aminosavak előállításában is szerepet játszik.

A fenilalaninnak két típusa van: L-forma és D-forma. Ezeknek a különböző formáknak különböző szerepük van a szervezetben. Az L-forma a fehérjében található, míg a D-forma fájdalomcsillapítóként működik. (1)

Az L-fenilalanin természetesen előfordul bizonyos élelmiszerekben, míg a D-fenilalanin az L-fenilalanin szintetikus változata.

Források

Egy 2020-as tanulmány kifejti, hogy mivel a fenilalanin számos természetes fehérje összetevője, a magas fehérjetartalmú élelmiszerek jó forrásai ennek az esszenciális aminosavnak. (2)

Néhány példa a magas fehérjetartalmú élelmiszerekre:

Állati eredetű termékek, mint pl:

  • hús
  • hal
  • tojás
  • tej
  • sajt

Gabonák, mint pl:

  • búza
  • zab
  • quinoa
  • árpa
  • rozs

Egyéb:

  • lencse
  • diófélék és magvak
  • szójatermékek
  • növényi algák
  • édesítőszer aszpartám

Az alacsony fenilalanint tartalmazó élelmiszerek és anyagok a következők:

  • gyümölcsök
  • zöldségek
  • zsír
  • cukrok
  • keményítő

Előnyök

Vegyük figyelembe a fenilalanin néhány lehetséges egészségügyi előnyeit:

Neurológiai egészségügyi előnyök

A szervezet fenilalanint használ a noradrenalin neurotranszmitter előállítására. Ennek a neurotranszmitternek számos fontos funkciója van, többek között:

  • támogatja a jeleket az agy és a test idegsejtjei közötti utazás során
  • ébren tartás vagy éberség
  • javítja a memóriát

A noradrenalin antidepresszáns tulajdonságokkal is rendelkezik. Emiatt egyes tudósok úgy vélik, hogy az L-fenilalanin segíthet a depresszió kezelésében. (3)

Előnyei a bőr számára

Bizonyítékok arra utalnak, hogy a fenilalanin javíthatja a bőr állapotát vitiligóban. (4)

A fenilalanin serkenti a melanin, a bőr színét adó természetes pigment termelését. (5)

Optimális beviteli mennyiség

Egy 2007-es tanulmány azt sugallja, hogy a minimális napi adag körülbelül 9,1 milligramm testtömeg-kilogrammonként (mg/kg). A felülvizsgálat szerint a maximális napi adag 38-48 mg/ttkg. (6)

A PKU-ban szenvedőknek sokkal kevesebb fenilalanint kell fogyasztaniuk, mint azoknak, akiknek nincs ilyen állapotuk. A fenilketonuriában szenvedő betegeknek beszélniük kell orvosukkal vagy dietetikusukkal, hogy további tanácsokat kapjanak az aminosav szedésével kapcsolatban.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ez által nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez