Hajdina és a csodálatos egészségügyi előnyei

Szerző: Norbert

Bár nevéhez fűződik a búza, a hajdina valójában egy széles levelű növény a sóskafélék családjából, és a magvakért termesztik, amelyek gabonához hasonlóan fogyaszthatók.

A hajdina az álgabonának nevezett élelmiszerek csoportjába tartozik.

Kiválóan helyettesíti a gluténtartalmú gabonaféléket, például a búzát a gluténérzékenyek számára. Ezen kívül a hajdina virágai nagyon édes illatúak, ami vonzóvá teszi a méhek számára, kivételesen sötét, erős ízű a méze.

A hajdina méz számos antioxidáns vegyületet, valamint számos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Ezért csökkenti az ízületi gyulladás és a rákot okozó szabad gyökök hatását.

A hajdinát, a világ számos konyhájában használják, például indiai, japán és koreai ételekben. A növény leveleiből és virágaiból készült hajdinaliszt felhasználható gyógyszerként.

Hogyan termesztik a hajdinát?

A hajdina Kelet-Ázsiában őshonos növény, Kínában már több mint 2000 éve termesztik. Ez a hajdinát ősi „gabonává” teszi, annak ellenére, hogy csak nemrégiben szerzett hírnevet. Bár gyakran gabonaként emlegetik, a hajdina, akárcsak a quinoa és az amaránt, valójában mag vagy „álgabona”.

A hajdina 14 egészségügyi előnye

Hajdina magok

1. Gazdag fehérjeforrás

A hajdina kiváló minőségű fehérjeforrás – 100 g hajdina 13,25 g-ja vagy az ajánlott napi bevitel 24%-a, ami nagyon könnyen emészthető, ezért nagyon jól helyettesíti a húst.

2. A zsírok alternatívája

A hajdinakeményítő zsíros hatást fejt ki a fogyasztásra kész ételekben, ezért a hajdinát széles körben használják a pékségben. 100 g hajdinában 3,40 g zsír van, ami az ajánlott napi bevitel 17%-a, ugyanakkor nem tartalmaz koleszterint.

3. Csökkenti a vérnyomást

A hajdina jelentős mennyiségű rutint tartalmaz, amely a növény leveleiből nyerhető, és gyógyírként hat a magas vérnyomásra.

4. Antiallergén tulajdonságok

A hajdina hüvelyt népszerűen párnák töltésére használják, mert segítenek a por, toll és pollen okozta allergia kezelésében.

5. Véd a cukorbetegség ellen

A közelmúltban végzett tanulmányok kimutatták, hogy az 54-es glikémiás indexű hajdina segít a cukorbetegség szabályozásában, mivel a rizzsel és a búzával ellentétben csökkenti a vércukorszintet.

A hajdina alacsony glikémiás indexű élelmiszer. A benne lévő szénhidrátok összetettek, ami azt jelenti, hogy lassan szívódnak fel a véráramba.

Ezeknek az összetett szénhidrátoknak köszönhetően a hajdina segít leküzdeni a vércukorszint egyensúlyhiányát. Ha az elfogyasztott étel nem segít megbirkózni ezekkel az egyensúlyhiányokkal, akkor fáradtságot, gyulladást és cukorbetegséget tapasztalhat.

Ha több hajdinát eszel, javul a vércukorszint és csökken az inzulinrezisztencia.

6. Javítja a gyomor és a belek egészségét

A hajdina az egyik legjobb rostforrás, zabkása készíthető belőle. Az így elkészített hajdina a gyomor és a belek számára a leghasznosabb.

A hajdinában található fehérje a rostokhoz hasonló hatással bír, és küzd a székrekedés ellen. Ez az étel csökkenti a vastagbélrák kockázatát is.

Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a hajdina nagy mennyiségben tartalmaz élelmi rostot, olyan anyagokat, amelyekről ismert, hogy segítik a szervezet egészséges működését.

7. Gluténmentes

A hajdina nem gabonafélék, és nem tartalmaz glutént. Ez jó azoknak, akik cöliákiában szenvednek és gluténérzékenyek.

8. Csökkenti a koleszterinszintet

Egyél rendszeresen hajdinát, hogy csökkentse a magas koleszterinszint és a magas vérnyomás kockázatát. A hajdina emellett csökkenti a rossz (LDL) koleszterint és emeli a jó (HDL) koleszterint.

Ez segít elkerülni a testzsírt, a plazma koleszterint és az epeköveket.

9. Megvédi a gyermekeket az asztmától

A hajdina nemcsak az asztmás rohamok intenzitását vagy gyakoriságát csökkenti, hanem megakadályozhatja a gyermekek asztma kialakulását is.

Azoknál a gyerekeknél, akik nem esznek elég gabonát vagy gabonaszerű ételeket, nagyobb az asztma kialakulásának kockázata, pusztán azért, mert hiányoznak bennük olyan fontos gyulladáscsökkentő tápanyagok, mint a magnézium és az E-vitamin.

A hajdina hasznos mennyiségben tartalmaz oldhatatlan rostot: 100 g hajdina 10 g rostot vagy 26%-ot tartalmaz, és ezek a rostok segítenek a gyerekeknek könnyebben megbirkózni az asztmával.

10. Javítja a bőr rugalmasságát

A hajdina többszörösen telítetlen zsírsavak gazdag forrása, amelyek javítják a bőr rugalmasságát. Egyél rendszeresen hajdinát, és hagyd, hogy sokáig megőrizze bőröd fiatalos megjelenését.

11. Erősíti az immunrendszert

Az embernek erős immunrendszerre van szüksége ahhoz, hogy meg tudjon küzdeni különféle betegségekkel.

A hajdina számos antioxidánst tartalmaz, például szelént, fenolsavakat, flavonoidokat és tokoferolokat, amelyekről ismert, hogy felismerik és kiürítik a szabad gyököket a szervezetből.

12. Kevesebb méreganyagot tartalmaz

A legtöbb gabona tele van különféle méreganyagokkal, mivel a gazdálkodók túlzott mennyiségű növényvédő szert és műtrágyát használnak a növekedés felgyorsítása és a hozam növelése érdekében.

A hajdinában azonban az a nagyszerű, hogy hihetetlenül gyorsan növekszik, így nincs szüksége sem gyomirtókra, sem növényvédő szerekre. Éppen ezért a hajdina kevesebb méreganyagot tartalmaz, mint sok más mezőgazdasági növény.

13. Segít a fogyásban

Ha szeretnél leadni néhány kilót, akkor kezdj el több hajdinát enni. Ez az étel rostokban gazdag, ami azt jelenti, hogy hosszú ideig kielégíti Önt. Ráadásul, mint már említettük, a hajdina kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a hasonló ízű árpa vagy búza.

14. Csökkenti a depresszió kockázatát

A triptofán aminosavnak köszönhetően a hajdina segít a depresszió leküzdésében. A triptofán fontos a mentális egészség szempontjából, mert a szervezet felhasználja a szerotonin hormon termelésére, amely felelős a jó közérzetért.

A triptofán nemcsak a depresszió kockázatát csökkenti, hanem javítja az alvásminőséget is.

A hajdina méz előnyei

Hajdina méz

1. Véd a szívbetegségek ellen

A hajdina méz flavonoidokat tartalmaz, amelyek csökkentik a rák és a szívbetegségek kockázatát. A hajdina mézben található polifenolok (antioxidánsok) gazdag sötétbarna színt adnak neki.

2. Hatékony köhögés ellen

A hajdina méz nagyon hasznos köhögés esetén. Gyakran még csecsemőknél is alkalmazzák, és természetesen kezeli a köhögéssel küzdő felnőtteket is.

3. Hidratálja és táplálja a bőrt

A méz antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek jót tesznek a bőrnek. Használható önmagában vagy más összetevőkkel keverve, hogy hidratálja és táplálja a bőrt, és segít megőrizni annak puhaságát.

A hajdina méz lehet a legjobb édesítő és ízesítő számodra, add hozzá ételeidhez, italaidhoz, valamint kedvenc teádhoz!

További tények a hajdina gazdag tápanyagtartalmáról

A hajdina, mint már említettük, kiváló minőségű fehérjéket, valamint 9 esszenciális aminosavat tartalmaz, köztük a lizint (672 mg 100 g hajdina vagy az ajánlott napi bevitel 32%-a); metionin (172 mg 100 g hajdina vagy az ajánlott napi bevitel 24%-a); és triptofán (192 mg/100 g hajdina vagy az ajánlott napi bevitel 69%-a).

A hajdina jó elektrolitforrás: 100 g hajdinában 1 mg nátriumot vagy 1%-ot, káliumot pedig 460 mg 100 g hajdinában vagy az ajánlott napi bevitel 10%-ában.

A hajdina nagyon gazdag vasforrás – 2,20 mg/100 g, vagyis az ajánlott napi bevitel 27,5%-a.

A hajdina sok ásványi anyagot tartalmaz:

  • kálcium – 18 mg 100 g-onként vagy az ajánlott napi bevitel 2%-a,
  • méz – 1100 mg 100 grammonként vagy az ajánlott napi bevitel 122%-a,
  • mangán – 1300 mg vagy az ajánlott napi bevitel 56,5% -a,
  • foszfor – 347 mg / 100 g vagy az ajánlott napi bevitel 50% -a,
  • szelén – 8,3 mg vagy az ajánlott napi bevitel 15%-a és
  • cink – 2,40 mg 100 grammonként vagy az ajánlott napi bevitel 22%-a.

Hajdina, mellékhatások

  • A hajdinát lépproblémákkal küzdők nem fogyaszthatják.
  • Mindig konzultáljunk allergológussal, mielőtt hajdinát vagy hajdina mézet adnánk a gyermeknek.
  • A hajdina biztonságos a felnőttek számára.
  • Néha a hajdina növelheti a leégés kockázatát.
  • A hajdina túlzott fogyasztása megfázást, asztmát, bőrkiütéseket, viszketést, duzzanatot vagy akár végzetes vérnyomáscsökkenést okozhat.
  • A latexre vagy a rizsre allergiás emberek érzékenyek lehetnek a hajdinára.
  • A hajdinaallergiában a tünetek közé tartozik a bőrkiütés, duzzanat, emésztési problémák és a legsúlyosabb esetben súlyos allergiás sokk.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez