Hisztamin diéta – Tudjunk meg mindent róla

Szerző: Norbert

Az alacsony hisztamin diéta egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Olyan problémák kezelésére alkalmazzák, mint a kiütések, fejfájás, puffadás vagy más olyan tünetek, amelyek hisztamint tartalmazó ételek elfogyasztása után jelentkeznek.

Mi is az a hisztamin?

Legtöbben úgy gondolják, hogy a hisztamin az allergiával összefüggő immunkémiai anyag, de sok más fontos funkciója is van a szervezetben, beleértve az aggyal való kommunikációt, a gyomorsav felszabadulását és az erek kitágítását a vérnyomás csökkentése érdekében.

Miért fontos a hisztamin?

Mindannyiunknak szükségünk van hisztaminra, különösen akkor, ha felhorzsoljuk térdünket vagy méhcsípésben szenvedünk. Ennek az az oka, hogy a hisztamin elindítja az immunválaszt, amely segít a sérülések kezelésében és a fertőzések leküzdésében.

A hisztamin az egész szervezetben megtalálható, de főként speciális immunsejtekben, úgynevezett hízósejtekben és bazofilekben raktározódik. Szerepét a szervezet kulcsfontosságú helyein lévő receptorokhoz kapcsolódva tölti be.

Mikor jelent problémát a hisztamin?

A hisztamin akkor jelenthet problémát, ha a szintje túl magasra emelkedik, vagy nem tudjuk megfelelően lebontani, ekkor már befolyásolhatja normál testi funkcióinkat.

Ez allergiás tünetekhez vezethet, beleértve a viszketést, tüsszögést, fejfájást, ízületi fájdalmat, irritábilis beleket és hányingert.

Előfordulhat, hogy ezeket a tüneteket nem tapasztaljuk állandóan, de a hisztamin felhalmozódásával a tünetek súlyosbodhatnak.

Sajnos a gyakran „hisztamin intoleranciának” nevezett állapotnak számos mögöttes mechanizmusa van, és nincs megbízható teszt a diagnózis megerősítésére.

De mennyi a túl magas szint? Ez teljes mértékben az egyéntől és teljes egészségétől és jólététől függ. Minden embernek megvan a saját toleranciája a hisztaminnal szemben.

Egy személy hisztamin toleranciája egy vízzel megtöltött vödörhöz hasonlítható; mindenkinek más méretű vödrje van, különféle egészségügyi tényezőktől függően.

Amikor a vödör megtelik és kezd túlcsordulni, tünetek jelentkeznek. A bélrendszer egészsége az egyik feltörekvő tényező, amely befolyásolja a hisztamintartalmú élelmiszerekre adott személyes reakcióját.

Hogyan segít a hisztamin diéta?

Az alacsony hisztamin diéta a következőképpen segíti a tüneteket:

  • Az élelmiszerekből származó hisztamin teljes mennyiségének minimalizálása
  • A DAO enzim működését blokkoló élelmiszerek kiiktatása. Ez az enzim segít a hisztamin lebontásában, hogy az kiürüljön a szervezetből. Ha ez az enzim nem tudja ellátni a feladatát, mert bizonyos élelmiszerek blokkolják, a hisztamin a szervezetben marad, és továbbra is kellemetlen tüneteket okoz.

A hisztamin diétás étrend áttekintése

Az alapötlet

Először is meg kell jegyezni, hogy a „hisztaminszegény diéta”, nem „hisztaminmentes diéta”. A cél a hisztaminszint csökkentése. A hisztamin teljes eltávolítása lehetetlen.

A hisztamin intoleranciában szenvedőknél a tünetek a nap előrehaladtával fokozódnak. A tünetek akkor is súlyosbodnak, ha több magas hisztamintartalmú ételt fogyasztanak ugyanazon vagy az egymást követő napokon.

Emlékszel a vödör analógiára, amit korábban említettünk? A tünetek akkor jelentkeznek, amikor a vödör megtelik a természetes hisztamin és az élelmiszerben elfogyasztott hisztamin együttes hatása miatt. A szervezet természetes hisztaminforrását nehéz ellenőrizni, de a táplálékkal történő bevitel kezelhető.

Emiatt a hisztamin intolerancia diéta mindenkinél másképp néz ki. Szerencsére van néhány általános tipp a kezdéshez. Ezenkívül az alábbi étellisták jó kiindulópontot jelentenek.

Olyan élelmiszereket tartalmaznak, amelyek elkerülhetők, vagy amelyek csökkentik a tünetek kialakulásának kockázatát.

Gyors tippek az induláshoz

  • Mindig a friss a legjobb: Az élelmiszerek hisztamin tartalma növekszik az élelmiszerek öregedésével vagy romlásával. A friss élelmiszerek fogyasztása segít minimalizálni a hisztamintermelést.
  • Kerüljük a fermentált ételeket: A fermentált élelmiszerek nagy mennyiségű hisztamint tartalmaznak. Míg a fermentált élelmiszerek általában jót tesznek a bélrendszernek, a HIT jelenléte problémás.
  • Olvassuk el a címkéket: Kerüljük a magas hisztamin összetevőket tartalmazó termékeket
  • Fagyasszuk le: Egyes kutatások azt mutatják, hogy az élelmiszerek fagyasztása csökkenti a hisztamin képződését az élelmiszerekben. Fontoljuk meg a maradékok, különösen a húsok lefagyasztását.
  • Kerüljük a mesterséges színezékeket és tartósítószereket: Az élelmiszer-adalékanyagok, színezékek és tartósítószerek, például benzoátok és szulfitok hisztamint szabadíthatnak fel. Ellenőrizzük a gyógyszereket és a kiegészítőket is.
  • A pasztőrözött tejtermékek jobbak lehetnek: Egyes hisztamin intoleranciában szenvedők egyáltalán nem tolerálják a tejtermékeket. Mások elviselik a kis mennyiségeket. A legjobb, ha friss, pasztőrözött és nem fermentált termékeket választunk. A pasztőrözött tejből készült sajtban kevesebb hisztamin van, mint a nyers tejben.

Az alacsony hisztamintartalmú élelmiszerek listája a forrástól függően változhat

Meg kell jegyezni, hogy nehéz meghatározni az élelmiszerek hisztamin tartalmát.

A SIGHI élelmiszerlista egy átfogó, nyomtatható útmutató, amelyet gyakran használnak.

  • Gyümölcsök: áfonya, sárgabarack, alma, mangó, őszibarack.
  • Zöldségek: hagyma, édesburgonya, spárga, brokkoli, tök, uborka, cékla.
  • Tejtermékek: vaj, sajtkrém, pasztőrözött tej. A tojás kis mennyiségben biztonságos. A fehérje hisztamint szabadíthat fel. A sárgája biztonságos
  • Húsok: frissen főtt hús és baromfi. Friss vagy fagyasztott hal
  • Gabonafélék: burgonya, kukorica, rizs, zab
  • Zsírok és olajok: állati zsírok.
  • Fűszerek: friss és szárított fűszernövények, só.
  • Italok: víz, gyógytea, gyümölcslé (a citrusfélék mellőzésével).

A SIGHI listáján szereplő élelmiszerek közül sokat nem tudományos bizonyítékok, hanem a fogyasztóktól származó információk alapján határozták meg. Ennek ellenére ezek egy általános kiindulópont jelentenek.

Magas hisztamintartalmú élelmiszerek, amelyek a legproblémásabbak

  • Gyümölcsök: citrusfélék, eper, banán, ananász, körte.
  • Zöldségek: padlizsán, avokádó, paradicsom, olajbogyó, bab.
  • Tejtermékek: sajt, joghurt, ömlesztett sajt.
  • Fehérje: konzerv, füstölt, szárított hús/hal, tonhal, makréla, szardella, kagyló, kolbász, máj.
  • Zab: kerüljük a fehérített búzalisztet
  • Ízesítők: ecet, szójaszósz, csípős fűszerek.
  • Fermentált ételek, italok: sör, bor, ecetes ételek, kombucha, savanyú káposzta, kimchi
  • Italok: kávé, alkohol, fekete tea, narancslé, citromos víz

Hisztamin diétás minta étrend

  • Reggeli: zabpehely főtt almával és mandulatejjel
  • Tízórai: barack-mandulatejes turmix
  • Ebéd: csirke-zöldségleves rizzsel
  • Vacsora: grillezett fagyasztott tőkehal quinoával és spárgával
  • Desszert: áfonyás, chia magos puding

Kihívást jelenthet egy eliminációs diéta megkezdése. Mindig próbáljunk azokra az ételekre összpontosítani, amelyeket fogyaszthatunk. Számos receptes blog és alacsony hisztamintartalmú szakácskönyv áll rendelkezésre finom menüötletekkel.

A hisztamin diéta kockázatai

Mivel nincsenek pontos tesztek a hisztamin intolerancia diagnosztizálására, a tünetek egyéb lehetséges okainak hiánya jelenti a legnagyobb kockázatot az alacsony hisztamin diétát követők számára.

Az étrend nagy kihívást jelenthet, mert korlátozó. Néhány embernek, aki a tüneteik enyhítésén dolgozik, más étrendi korlátozások is lehetnek, mint például a FODMAP vagy a glutén intolerancia.

Ha több étkezési korlátozás van érvényben, nehéz lehet a megfelelő táplálékbevitelt elérni. Hasznos lehet egy regisztrált dietetikussal való együttműködés, ha van ilyen.

Kiemelt kép forrása: cleaneatingkitchen.com

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2023, Gold Center – Arany középút az egészséghez