K2 vitamin – Minden amit tudni kell róla

Szerző: Norbert

A K-vitamin általában nem kap annyi figyelmet, mint más vitaminok, de nem szabad figyelmen kívül hagynunk azt a tényt sem, hogy fontos az egészségünk szempontjából. A csontrendszer erősítésében betöltött szerepétől az artériás meszesedés elleni védelemig a vitaminnak számos fontos funkciója van.

Mi is az a K2 vitamin?

A K2-vitamin egy 1929-ben felfedezett zsírban oldódó vitamin, amely kulcsszerepet játszik a véralvadásban.

Szükséges a kalcium megfelelő felszívódásához a szervezetben, ami javítja a csontok szilárdságát és jelentősen csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

A K-vitamin típusai

A K-vitamin valójában a zsírban oldódó vitaminok csoportja, amelyek főként a következőkre oszlanak:

  1. K1-vitamin (egy molekula – fillokinon) – ez a K-vitamin természetes formája, amely gondoskodik a megfelelő véralvadásról.
  2. K2-vitamin (több molekulából álló csoport – menakinon) – ez a K-vitamin könnyebben emészthető formája, amely hasznos a csontok és szövetek számára.
  3. K3-vitamin (menadion) a K-vitamin szintetikus formája.

A K1-vitamin fontos elem, amely a véralvadáshoz szükséges 13 enzim közül négy (úgynevezett véralvadási faktor) képződésében vesz részt. Főleg zöld levelű zöldségekben található (saláta, káposzta, brokkoli, spenót stb.)

A K2-vitamin szerepe teljesen más – véd a szívbetegségek ellen, egészséges bőrt és csontokat biztosít, javítja az agyműködést, támogatja a növekedést és a szellemi fejlődést, és a rák megelőzésének számít.

Erjesztett élelmiszerekben és állati eredetű élelmiszerekben található.

És bár (a zöldségekben található K1-koncentrációhoz képest) a K2-vitamin kisebb mennyiségben van jelen ezekben az élelmiszerforrásokban, az emberi szervezet sokkal könnyebben felszívódik.

A K2-vitamin előnyei

A test lágy szöveteiben, például artériáinkban felhalmozódó kalcium az általunk ismert szív- és érrendszeri betegségek egyik fő felelőse.

  • A K2-vitamin egyfajta szabályozóként működik, amely a különböző fehérjék segítségével a kalciumot a megfelelő helyre irányítja és lerakja, így egyszerre véd meg bennünket a szív- és érrendszeri betegségektől, valamint a csontrendszeri betegségektől.
  • A K2-vitamin másik fő funkciója a sejtnövekedést szabályozó fehérjék aktiválása. Ez azt jelenti, hogy a K2 fontos szerepet játszik a rák megelőzésében. Számos új tanulmány készül, amelyek közül néhány ígéretes eredményeket mutat a rákos megbetegedések kezelésében.
  • A K2-vitamin javítja a szervezet energiafelhasználását azáltal, hogy javítja az inzulinérzékenységet.
  • A vitamin a nemi hormonok fontos szabályozója is, növeli a tesztoszteronszintet a férfiaknál és csökkenti a tesztoszteronfelesleget a nőknél.

A magas K2-tartalmú élelmiszerek közé tartoznak

  • tojássárgája (csirke) (29,1-33,5 mikrogramm 100 grammban)
  • csirke (5,8-11,3 mikrogramm 100 grammban)
  • sertéshús (0,2-9,9 mikrogramm 100 grammban)
  • marhahús (1,1-9,3 mikrogramm 100 grammban)
  • sajt (4,7-10,2 mikrogramm 100 grammban)
  • tej (0,8-1,0 mikrogramm 100 grammban)
  • nattó – fermentált szójabab (939-998 mikrogramm 100 grammban)

Általánosságban elmondható, hogy a legnagyobb mennyiségben a K2-vitamin az erjesztett élelmiszerekben, a csirkehúsban és a tejtermékekben (sajt, joghurt, túró, tej) található.

A fent említett értékekből arra lehet következtetni, hogy a nagy dózisú K2-vitamin táplálékkal történő bevitele viszonylag nehéz.

A szervezet K2-vitaminnal való ellátásának sokkal hatékonyabb módja lehet a kapszula formájú táplálék-kiegészítő.

Egy kapszula 100 mikrogramm K2-vitamint tartalmazhat, vagyis ugyanannyit, mint 300 g tojássárgája vagy 100 g fermentált szójabab.

A legtöbb esetben a K2-vitamin kapszulák a fontos D-vitamint is tartalmazzák.

Miért érdemes a K2-vitamint a D-vitaminnal egyidejűleg beadni?

A K2-vitamint gyakran kiegészítik D-vitaminnal (vagy fordítva), mert a D-vitamin segíti a kalcium felszívódását, és a K-vitaminhoz hasonlóan pozitív hatással van a csontok erősségére.

Egyidejű alkalmazásuk javítja mind a két vitamin hatását.

Ugyanakkor szinergikusan is hatnak, mert a túlzott mennyiségű D-vitamin az artériák meszesedéséhez vezethet, ennek kockázatát pedig éppen a K-vitamin csökkenti.

Milyen hatással van a K2-vitamin a sportolókra?

A K2-vitamin fő előnye a sportolók számára, hogy nagyszerűen javítja a csontok szilárdságát.

„180 mikrogramm K2 napi adagja jelentősen csökkenti az életkorral összefüggő csontvesztést, és ezáltal enyhíti az oszteoporózis hatásait ” mutat rá egy 2013-as kutatás vezetője. A tanulmány eredményei alátámasztják azt a hipotézist, hogy a K2-vitamin hosszú távú bevitele sokkal erősebb hatással van a csontok szilárdságára, mint a rövid távú bevitel.

A K2-vitamin és a D3-vitamin kombinációja kiváló étrend-kiegészítő a sportolóknak, mert javítja a kalcium egyensúlyát, amely a csontanyagcsere nélkülözhetetlen ásványi anyaga.

Más, sportolókon végzett tanulmányok is kimutatták a K2-vitamin csonterőre gyakorolt ​​pozitív hatását. Azoknál az embereknél pedig, akiknek már van tapasztalatuk a csontritkulás okozta sérülésekkel kapcsolatban, a K2-vitamin csökkenti a bokaficamok, csípő- és combcsontsérülések, valamint különféle törések kockázatát.

A mozgásszervi gyulladás egy másik gyakori betegség, amely nagyrészt a sportolókat érinti. Ennek oka lehet a különböző izmok túlzott terhelése, de okozhatja az esetleges szklerózis vagy lupus is. A K-vitamin ismét hatékony gyógymód ezekkel a tünetekkel szemben, mivel számos tanulmány kimutatta már a K2-vitamin pozitív hatását különböző autoimmun betegségekre.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2024, Gold Center – Arany középút az egészséghez