Kazein – Minden amit tudni kell róla

Szerző: Norbert

Azok a sportolók, akik többet mozognak, több tápanyagot, vitamint és mikrotápanyagot igényelnek.

A kazein fehérje további fehérjebevitelt biztosít, amelyet súlygyarapodáshoz és fogyáshoz használnak. Az alábbiakban bemutatjuk ennek a sportkiegészítőnek tulajdonságait, forrásait, szedésének módját.

Mi is az a Kazein?

A kazein a fő fehérje az összes emlős tejében. A tejben kálciummal kombinálva található meg. A friss tejben a kazein a folyadékban szuszpendált kis részecskék formájában találhatjuk, a kazein egy formáját, amelyet néha kazeinogénnek is neveznek.

A tehéntej körülbelül 3 térfogatszázalék kazeint tartalmaz. A kazein a tej teljes fehérjetartalmának akár 80%-át teszi ki.

A kazein a foszfoproteineknek nevezett fehérjék csoportjába tartozik. Mint minden fehérje, ez is sok különböző aminosavból áll, amelyek összekapcsolódnak az ún polipeptid kötéssel.

A kazein egy teljes értékű, kiváló minőségű, lassan emészthető fehérje, amely elegendő mennyiségben látja el a szervezetet az összes esszenciális aminosavval.

A kazein a szervezet számára gyengébb, de hosszabb ideig tartó aminosaváramlást biztosít a vérbe. Étrend-kiegészítőként használják, amikor az étrendet fehérjével kell dúsítani.

A kazeint a tejből vonják ki – a tejben lévő fehérje 75%-a kazein és 25%-a savó. Mindkét összetevő kiváló minőségű fehérje.

A tejsavót “gyors fehérjeként” ismerik, mert gyorsan lebomlik aminosavakra, amelyek felszívódnak a véráramba, így nagyon alkalmas edzés utáni használatra.

A kazein viszont lassabban dolgozódik fel, így alkalmas arra, hogy a szervezetet kis adagokban, hosszú ideig állandó fehérjeellátással látja el.

A kazein forrásai

Bár gyanútlanul, gyakran fogyasztunk kazeint. A tejben és annak összes származékában – túróban, sajtban, fagylaltban, joghurtban – megtalálható.

A kazein előnyei

Az aktív sportolók kiegészítőként értékelik a kazeint. Sok edző éjszakai fehérjeként használja a kazeint, mert lassabban szívódik fel.

Bevételkor a kazein csomókban halmozódik fel a gyomorban, így lelassítja a gyomor kiürülését, ami viszont lassítja az aminosavak vérből való felszívódását. Állandó aminosavszintet biztosít hosszú ideig.

De azt is tudni kell, hogy a kazein fontos élelmiszertermék. Az étrend fehérjével való gazdagítására szolgál. Terápiás célokra is felírják számos fehérjehiánnyal, kimerültséggel, krónikus fáradtsággal járó betegségben.

A kazein legfontosabb funkciói

4 nagy csoportba sorolhatók:

  • Támogatja a zsírégetést: Sokan, akik megpróbálnak fogyni, elhagyják a tejes ételeket. Mint kiderült, a kazein egy olyan fehérjeforma, amelynek magasabb a kálciumtartalma. A tanulmányok azt mutatják, hogy azok, akik magas kálciumbevitelt kombinálnak normál fehérjebevitellel 24 órán át, több zsírt választanak ki a székletből, és az energiafelhasználás körülbelül 350 kJ-val magasabb, mint azok, akik alacsonyabb kálciumot fogyasztanak.
  • Fenntartja az izomtömeget: Bárki, aki alacsony kalóriatartalmú ételeket fogyaszt, aggódik az izomtömeg elvesztése miatt. Ennek az az oka, hogy nem biztosít elegendő kalóriát a szervezet napközbeni energiaszükségletéhez. Így a szervezet kénytelen a már felhalmozott zsírlerakódásokhoz fordulni. A legjobb esetben ezt az energiát a zsírból, de legrosszabb esetben az izmokból veszik fel. Ezért a kazein bevitel kompenzálhatja az izomtömeg elvesztését.
  • A kazein kiváló minőségű fehérje: Az egyik legjobb minőségű fehérje, éppen ezért sokkal jobb a felszívódása. Minél gyengébb egy fehérje minősége, annál kevesebbet szív fel belőle a szervezet.
  • Véd a vastagbélrák ellen: Ausztrál kutatók azt találták, hogy a tejtermékek sokkal jobb élelmiszerek a vastagbélrák megelőzésére, mint a többi fehérjeforrás.

Kazein adagolás

Adjunk hozzá 10-120 g kazeint 20-40 g tejsavófehérjéhez, hogy tökéletes legyen az edzés utáni shake. 20-40 g kazein fogyasztása javasolt közvetlenül lefekvés előtt.

Azok, akik izomtömeget próbálnak növelni, ihatnak 20-40 gramm kazeines shaket étkezések között.

Sokan úgy gondolják, hogy csak este szabad kazeint szedniük, mert így éjszaka megkapja a szervezet a szükséges anyagokat.

Számos tanulmány szerint nem az a legfontosabb, hogy mikor vesszük be, hanem a teljes fehérjebevitel. Ez persze nem azt jelenti, hogy este nem lehet kazeint szedni, hanem azt, hogy érdemes az általános bevitelt hangsúlyozni.

A kazein előnyei a savóval szemben

A tejsavó és a kazein fehérje közötti legnagyobb különbség a termékek felszívódásához szükséges idő. A tejsavó emészthető fehérje, míg a kazein lassan szívódik fel és az ún. éjszakai fehérjék.

A kazein fokozatosan szabadul fel, és idővel felszívódik a bélben. Ez azt jelenti, hogy sokkal tovább tudja táplálni a sejteket fontos aminosavakkal, mint a tejsavó.

Éppen ezért a kazein fontosabb a sportolók számára, mint a tejsavó – éppen akkor segíti a megfelelő fehérjeszintézist, amikor a szervezet elkezdene táplálkozni saját izmaival és elkezd fogyni.

A szakértők azt javasolják, hogy a sportolók mindkét típusú fehérjét vegyék be, hogy a legtöbbet kihozzák belőle. A kazein hosszú ideig aminosavakkal táplálja az izmokat, míg a tejsavó kiváló anabolikus választ garantál.

Negatív hatása

Az elmúlt években a tej és a tejtermékek által okozott károk témája nagyon aktuálissá vált. Sok tudós egyetért abban, hogy a tejtermékek fogyasztása hasznos, de csak egy bizonyos életkorig.

Úgy gondolják, hogy a tej súlyosan károsítja az emésztőrendszert, és a fogyasztásának kockázata messze meghaladja az előnyöket.

A kazein kiegészítőként nem árthat teljesen egészséges embereknek. A már meglévő máj- vagy vesebetegségben szenvedőknek azonban rendkívül óvatosaknak kell lenniük, mert számos szövődmény fordulhat elő.

A kazeint szintén kerülniük kell a rá allergiásoknak, a laktóz intoleranciában szenvedőknek és az emésztési problémákkal küzdőknek.

Mind a tejsavófehérje, mind a kazein biztonságos, ami megfelelő bevitel esetén hosszú távú egészségügyi előnyökkel járhat. Legyünk óvatosak, és hagyatkozzunk a táplálkozás és a testmozgás egyensúlyára, hogy elkerüljük a szövődményeket.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez