Paleo diéta – Útmutató kezdőknek

Szerző: Norbert

A paleo diéta középpontjában az olyan élelmiszerek fogyasztása áll, amelyek a paleolit ​​korszakban elérhetőek voltak.

Ezt a diétát kőkorszaki diétának, vadászó-gyűjtögető diétának vagy barlanglakó diétának is nevezik.

A paleo diéta hívei elutasítják a modern étrendet, amely tele van feldolgozott élelmiszerekkel.

Úgy vélik, hogy az étrendhez való visszatérés vadászként és minden, amit “összegyűjthetünk”, kevesebb egészségügyi problémához vezethet.

Bár nem lehet pontosan tudni, mit ettek őseink a világ különböző részein, a kutatók úgy vélik, hogy étrendjük teljes értékű élelmiszerekből áll.

A teljes értékű étrendet követve és fizikailag aktív életet folytatva a vadászó-gyűjtögető embereknek sokkal alacsonyabb szintje lehet az olyan betegségeknek, mint az elhízás, a cukorbetegség és a szívbetegség.

Paleo diéta – táplálkozás

Mielőtt a modern mezőgazdaság kifejlődött körülbelül 10 000 évvel ezelőtt, az emberek általában olyan ételeket ettek, amelyeket vadászni vagy gyűjteni tudtak, például halat, húst, gyümölcsöt, zöldséget, dióféléket és magvakat.

Vannak, akik jó minőségű állati eredetű táplálékot fogyasztanak, míg mások magas szénhidrát- és gyümölcstartalmú étrendet követnek.

Általánosságban elmondható, hogy a paleo diéta során egy személy a következő ételeket fogyaszthatja:

  • zöldségek
  • gyümölcsök
  • diófélék
  • magvak
  • tiszta hús
  • hal
  • tojás
  • gyógynövények
  • fűszereket
  • gyümölcsből vagy diófélékből származó olajok, például olívaolaj, kókuszolaj és mandulaolaj

ÖSSZEFOGLALVA: A paleolit ​​étrendek a rendelkezésre állástól és a helytől függően változnak. A paleo diéta alapkoncepciója a teljes értékű ételek fogyasztása és a feldolgozott élelmiszerek kerülése.

Kerülendő ételek a paleo diéta betartása esetén

  • Cukor és magas fruktóztartalmú kukoricaszirup: üdítők, gyümölcslevek, asztali cukor, cukorkák, péksütemények, fagylalt és még sok más.
  • Gabonafélék: Kenyeret és tésztát, búzát, einkornt, rozst, árpát és még sok mást tartalmaz.
  • Hüvelyesek: bab, lencse és még sok más.
  • Tejtermékek: Kerüljük el a legtöbb tejterméket, különösen az alacsony zsírtartalmúakat (a paleo egyes változatai tartalmaznak teljes zsírtartalmú tejtermékeket, például vajat és sajtot).
  • Néhány növényi olaj: szójababolaj, napraforgóolaj, gyapotmagolaj, kukoricaolaj, szőlőmagolaj, sáfrány és mások.
  • Transzzsírok: Megtalálhatók a margarinban és a különféle feldolgozott élelmiszerekben. Ezeket általában “hidrogénezett” vagy “részlegesen hidrogénezett” olajoknak nevezik.
  • Mesterséges édesítőszerek: aszpartám, szukralóz, ciklamát, szacharin, aceszulfám-kálium. Használj helyette természetes édesítőszereket.

Egyszerű irányelv: Ha úgy tűnik, hogy gyárban készült, ne edd meg!

A paleo diétát követőknek sok vizet kell inniuk. Néhányan ezen a diétán feketekávét vagy zöld teát isznak.

Módosított paleo diéta

A paleo közösség sokat fejlődött az elmúlt néhány évben.

A paleo diétának mára többféle változata létezik. Sokan közülük megengednek néhány modern élelmiszert, amelyek a tudomány szerint egészségesek.

Ide tartozik a minőségi vaj, és még néhány gluténmentes gabona is, például rizs.

Sokan a paleo-t inkább sablonnak tekintik, amelyre étrendjüket alapozzák, nem pedig szigorú szabályoknak, amelyeket be kell tartania.

Mintamenü paleo diétához egy hétre

Létrehoztunk egy 7 napos paleo diéta tervet azzal a szándékkal, hogy útmutatót nyújtsunk azoknak, akik szeretnék kipróbálni ezt a diétát.

Hétfő

  • Reggeli: Avokádó, kelkáposzta, banán és almapüré mandulatejjel.
  • Ebéd: Vegyes salátalevelek tökmaggal és olívaolajos öntettel.
  • Vacsora: Sült csirke hagymával, sárgarépával és rozmaringgal töltve.

Kedd

  • Reggeli: Szalonna és tojás, egy darab gyümölccsel.
  • Ebéd: Ami az előző vacsorából megmaradt.
  • Vacsora: Vajban sült lazac zöldségekkel.

Szerda

  • Reggeli: Szeletelt banán áfonyával és mandulával.
  • Ebéd: Vegyes salátalevelek hallal és olívaolajos öntettel.
  • Vacsora: A marhahúst paprikával sütjük, sütéshez kókuszolajat használunk.

Csütörtök

  • Reggeli: tojás és egy darab gyümölcs.
  • Ebéd: Ami az előző vacsorából megmaradt. Egy marék dió.
  • Vacsora: sült sertéshús zöldségekkel.

Péntek

  • Reggeli: kókusztej, vegyes bogyók és spenótpüré.
  • Ebéd: sütőtök, brokkoli és paradicsomos omlett salátával.
  • Vacsora: pirospaprika, brokkoli, kukorica és sült hal.

Szombat

  • Reggeli: Szalonna és tojás egy darab gyümölccsel.
  • Ebéd: Zöldség- vagy csirkeleves kurkumával.
  • Vacsora: sült hal zöldségekkel és avokádóval.

vasárnap

  • Reggeli: Tavaszi omlett hagymából, paradicsomból és gombából.
  • Ebéd: Ami az előző estéből maradt.
  • Vacsora: Lassan főtt marhapörkölt zöldségekkel.

Ha azonban fogyni szeretnél, vagy fogynod kell, érdemes csökkenteni a szénhidrátbevitelt, és korlátozni a zsíros ételek, például a diófélék fogyasztását.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ezáltal nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez