Melatonin – Minden amit tudnod kell róla

Szerző: Norbert

A melatonin egy hormon, amelyet a tobozmirigy választ ki. Borsó méretű, és közvetlenül az agy középső része felett található.

Napközben a tobozmirigy nem aktív, de amikor lemegy a nap és beáll a sötétség, a mirigy aktiválódik. Ezután melatonin termelődik, amely bejut a véráramba.

Ez általában este 9 óra körül történik meg. Ennek a folyamatnak a hatására megemelkedik a hormonszint és az ember funkciói csökkennek, elalszik.

Az alvás és a melatonin természetes ciklusa

Bár az éjszakai elalvás és a nappal kezdődő felébredés természetes ciklusa része az ember normális életmódjának, a tudósok kezdik megérteni a két állapot közötti kapcsolatot.

Ebben a módban kulcsfontosságú tényező a fénynek és a sötétségnek való kitettség. A fény stimulálja az idegi kapcsolatokat a szem retinájából a látóidegön keresztül az agy hipotalamusznak nevezett részébe.

Létezik egy speciális központ, a Szuprakiazmatikus mag, amely jeleket küld az agy más részeibe, amelyek szabályozzák a hormonokat, a testhőmérsékletet és más olyan funkciókat, amelyek szerepet játszanak álmosságunkban vagy izgatottságunkban.

A Szuprakiazmatikus mag

A Szuprakiazmatikus mag óraként működik, amely szabályozza a szervezet különböző mechanizmusait, amelyek az egész szervezetre kihatnak.

Miután a testet fény éri, ez az agy központja különféle funkciókat hajt végre, mint például a testhőmérséklet emelése és a stimuláló hormonok, például a kortizol felszabadítása. Ezenkívül lelassítja más hormonok, például a melatonin felszabadulását.

A melatonin szintje körülbelül 12 órán keresztül magas marad – este és éjszaka. Ezután ismét csökkenni kezd, és körülbelül reggel 9-ig megközelítik a napi szintet.

Fény és sötétség

A fény közvetlen hatással van a melatonin gátlására. Ez hatással van a tevékenységére. Még ha a mirigy a késői óra miatt aktiválódik is, nem választ ki melatonint, hacsak nem gyengén megvilágított helyiségben van.

A természetes napfény mellett a mesterséges fény is megakadályozhatja a melatonin szekrécióját. Ilyen minden kék fényt kibocsátó mobileszköz – telefon, számítógép, táblagép stb. – fénye.

A kék fény a napsugárzás spektrumának és a látóidegnek a része, és gyakori, hogy a látóideg napközben ki van téve ennek. (Az égbolt kék színe a nap spektrumának kék fényéért is felelős).

Amíg a szem kék fénynek van kitéve, gátolja a melatonin termelődését és fokozza a kortizol – a stresszhormon – termelődését, mert a szervezet ki van téve a napi rutinnak.

Így az emberi szervezetben a biológiai ritmus összezavarodik, ami krónikus alvászavarokhoz vezet.

Melatonin étrend-kiegészítőkben

A melatonin számos üzletben és gyógyszertárban megtalálható kiegészítőként, amely vény nélkül is kapható. Nincsenek más hormonok, amelyeket így szabadon értékesítenek.

Ez annak a ténynek köszönhető, hogy a melatonin bizonyos élelmiszerekben természetesen megtalálható.

Mivel nincs besorolva gyógyszer kategóriába, a szintetikus melatonint olyan gyárakban állítják elő, amelyeket nem szabályoznak úgy, mint a gyógyszergyárakat.

Ez azt jelenti, hogy óvatosan kell bánni az előírt (a csomagoláson szereplő) és a tényleges (a tablettában lévő) adagokkal.

A legtöbb termék olyan adagokat tartalmaz, amelyek a melatoninszintet nagyobb mértékben növelik a vérben, mint amennyit a szervezetben természetesen termelnek.

Egy tipikus adag (1-3 mg) bevétele a normálisnál 1-20-szorosára növelheti a vér melatoninszintjét.

Megfelelő melatonin bevitel

Ahhoz, hogy a melatonin hasznos legyen, a megfelelő adagnak, módszernek és a napszaknak megfelelőnek kell lennie. Ha rossz napszakban vesszük be, a biológiai óra nem kívánatos irányba állítható.

A melatonin helyes dózisát, időzítését és hasznosságát még részletesen tanulmányozzák.

A melatonin hatásai

Valószínűleg hatékony

1. Problémák az elalvással a hagyományos időben

Úgy tűnik, hogy az orálisan alkalmazott melatonin hatással van a gyermekekre és a serdülőkre.

2. Alvási problémák vakoknál

A meltonin azokra a gyermekekre és serdülőkre is hatással van, akik vakok, és megfelelő időben alvási problémákkal küzdenek.

3. A magas vérnyomás elleni gyógyszerek (béta-blokkolók) okozta alvási problémák

Úgy tűnik, hogy ezen béta-blokkolók némelyike ​​csökkenti a melatoninszintet, ami alvási problémákhoz vezethet. A melatonin szedése szintén csökkentheti ezeket a problémákat.

4. Endometriózis

Úgy tűnik, hogy a melatonin 8 hétig tartó napi bevétele csökkenti a fájdalmat és a fájdalomcsillapítók alkalmazását az endometriózisban szenvedő nőknél. Csökkenti a fájdalmat a menstruáció és a közösülés során is.

5. Magas vérnyomás

Úgy tűnik, hogy a melatonin szabályozott felszabadulású formájának lefekvés előtti bevétele csökkenti a vérnyomást a magas vérnyomásban szenvedőknél.

6. Álmatlanság

Elsődleges álmatlanságban (olyan álmatlanság, amely nem egészségügyi vagy környezeti okokból áll) úgy tűnik, hogy a melatonin lerövidíti az elalváshoz szükséges időt, de csak körülbelül 12 perccel.

Úgy tűnik, hogy a melatonin nem javítja az „alváshatékonyságot”, vagyis azt, hogy egy személy az alvással töltött idő alatt hány százalékot tölt ténylegesen alvással.

Vannak, akik azt állítják, hogy a melatonin hatására jobban alszanak, bár a tesztek ezt nem erősítik meg.

7. Másodlagos álmatlanság

A másodlagos álmatlanság olyan alvási probléma, amely más állapotokhoz kapcsolódik. A tanulmányok azt mutatják, hogy a melatonin javíthatja az olyan állapotokhoz kapcsolódó alvásproblémákat, mint a depresszió, a skizofrénia, az epilepszia, az autizmus, a fejlődési zavarok, az értelmi fogyatékosságok és egyéb állapotok.

Nem világos, hogy a melatonin javítja-e az alvásproblémákat Alzheimer-kórban, demenciában, Parkinson-kórban, traumás agysérülésben, szerhasználatban vagy dialízisben szenvedőknél.

8. Az időkülönbség

A legtöbb tanulmány azt mutatja, hogy a melatonin javíthat bizonyos tüneteket egy időeltolódás után, például az éberséget és a koordinációt. A melatonin némileg javítja az egyéb tüneteket is, például a nappali álmosságot és a fáradtságot.

9. Szorongás műtét előtt

Úgy tűnik, hogy a nyelv alatt használt melatonin ugyanolyan hatékonyan csökkenti a műtét előtti szorongást, mint a midazolám, egy hagyományos gyógyszer.

Az orálisan alkalmazott melatonin csökkenti a műtét előtti szorongást is, bár vannak ellentmondó bizonyítékok.

10. Leégés

Úgy tűnik, hogy a melatonin gél bőrre való felvitele a napozás előtt megakadályozza a leégést. Ezenkívül úgy gondolják, hogy a melatonin krém napozás előtti használata segít a napfényre nagyon érzékeny embereknek.

Biztonság

Szájon át történő bevétel esetén

  • A melatonin valószínűleg biztonságos a legtöbb felnőtt számára, még hosszú távú használat esetén is.
  • Azonban okozhat néhány mellékhatást, például fejfájást, enyhe depressziót, nappali álmosságot, gyomorgörcsöt és ingerlékenységet. Nem ajánlott közvetlenül a melatonin bevétele előtt vezetni.

Helyi alkalmazás esetén

  • A melatonin valószínűleg biztonságos a legtöbb felnőtt számára, ha rövid távon közvetlenül a bőrre alkalmazzák.

Intravénás beadás esetén

  • A melatonin valószínűleg biztonságos, ha közvetlenül a szervezetbe fecskendezik be egy egészségügyi szakember felügyelete mellett.

Különleges óvintézkedések és figyelmeztetések

Terhesség

A melatonin nem ajánlott terhes vagy teherbe esni szándékozó nők számára. A melatonin fogamzásgátlóként is hathat.

Nincs elég vizsgálat a terhesség alatti biztonságosságáról. Amíg nem áll rendelkezésre több információ legjobb, ha nem használjuk a melatonint terhesség alatt.

Gyermekek

A melatonin valószínűleg biztonságos, ha rövid ideig szájon át szedik. Fennáll a gyanú, hogy a melatonin megzavarhatja a serdülőkori fejlődést.

Bár ezt az állítást még meg kell erősíteni, a melatonint gyermekeknél csak orvosi célokra szabad használni. Nincs elegendő bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a melatonin biztonságos-e gyermekeknél, ha hosszú távon szájon át szedik.

Ellenjavallatok

  • Vérzési rendellenességek – a melatonin súlyosbíthatja a vérzést a vérzési rendellenességben szenvedőknél.
  • Depresszió – A melatonin ronthatja a depresszió tüneteit.
  • Cukorbetegség – A melatonin növelheti a vércukorszintet cukorbetegeknél
  • Magas vérnyomás – A melatonin megemelheti a vérnyomást azoknál az embereknél, akik bizonyos gyógyszereket szednek vérnyomásuk szabályozására.
  • Transzplantáció – A melatonin fokozhatja az immunrendszer működését, és befolyásolhatja a transzplantált betegek immunszuppresszív terápiáját.
  • A nyugtató gyógyszerek kölcsönhatásba lépnek a melatoninnal – a melatonin álmosságot okozhat. Az álmosságot okozó gyógyszereket nyugtatóknak nevezik. A melatonin nyugtatókkal történő szedése túlzott álmosságot okozhat.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ez által nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez