Atkins diéta: Mi is ez, érdemes kipróbálnom?

Szerző: Norbert

Az Atkins diéta célja a fogyás a szénhidrátok elkerülésével és az inzulinszint szabályozásával. Annyi zsírt és fehérjét ehetsz, amennyit csak akarsz.

Dr. Robert Atkins amerikai kardiológus az 1970-es évek elején megalkotta az Atkins diétát.

Az idők során fejlődött, és most arra ösztönzi az embereket, hogy egyenek több rostban gazdag ételeket, és többet mozogjanak.

Ennek a diétának a hívei azt állítják, hogy fogyhatsz, miközben annyi fehérjét és zsírt eszel, amennyit csak akarsz, feltéve, hogy kerülöd a magas szénhidráttartalmú ételeket.

Mi is az Atkins diéta?

Dr. Atkins kardiológus olyan diétát tervezett, amelynek célja a szénhidrátbevitel jelentős csökkentése.

Az Atkins diéta négy fő fázisból áll:

  1. fázis bevezetés (indukció): 20 gramm alatti szénhidrát naponta két hétig. Egyél magas zsír- és fehérjetartalmú ételeket és alacsony szénhidráttartalmú zöldségeket. Ebben a fázisban kezdődik a fogyás.
  2. fázis Kiegyensúlyozás: Kezdjünk el hozzáadni néhány magvat, alacsony szénhidráttartalmú zöldségeket és kis mennyiségű gyümölcsöt az étrendünkhöz.
  3. fázis Finomhangolás: Ha már nagyon közel állunk az elérni kívánt súlyhoz, adjunk hozzá több szénhidrátot az étrendhez.
  4. karbantartási fázis: Itt annyi egészséges szénhidrátot ehetsz, amennyit szervezeted elvisel anélkül, hogy híznál.

Ezek a fázisok azonban kissé bonyolultak, és nem feltétlenül szükségesek. Általánosságban elmondható, hogy le tudunk fogyni és meg tudjuk őrizni testúlyunkat az alábbi étrendi terv betartásával.

Engedélyezett élelmiszerek

  • húsok, beleértve a marhahúst, a sertéshúst és a szalonnát
  • olajos halak és tenger gyümölcsei
  • tojás
  • avokádó
  • alacsony szénhidráttartalmú zöldségek, például káposzta, brokkoli és spárga
  • tejtermékek
  • diófélék és magvak
  • egészséges zsírok, például extra szűz olívaolaj, kókuszolaj és avokádóolaj

A megfelelő italok közé tartozik a víz, a kávé és a zöld tea.

Az egy napos menü a következő lehet:

  • Reggeli: sajtos omlett alacsony szénhidráttartalmú zöldségekkel
  • Ebéd: csirke saláta dióval
  • Finom vacsora: húsgombóc zöldségekkel

A reggeli tartalmazhat vacsora maradékot, kemény tojást, joghurtot vagy diót.

Kerülendő ételek

Ha az Atkins diétát követed, kerüld el ezeket az ételeket:

  • Cukor: üdítők, gyümölcslevek, sütemények, cukorkák, fagylalt stb.
  • Gabonák: búza, rozs, árpa, rizs.
  • Növényi olajok: szójababolaj, kukoricaolaj és még sok más.
  • Transzzsírok: általában a feldolgozott élelmiszerekben találhatók.
  • Diétás ételek” és “alacsony zsírtartalmú” ételek: általában nagyon magas a cukortartalmuk.
  • Magas szénhidráttartalmú zöldségek: sárgarépa, fehérrépa stb. (csak az 1. fázis bevezetéséhez).
  • Magas szénhidráttartalmú gyümölcsök: banán, alma, narancs, körte, szőlő (csak az 1. fázis bevezetéséhez).
  • Keményítő: burgonya, édesburgonya (csak az 1. fázis bevezetéséhez).
  • Hüvelyesek: lencse, bab, csicseriborsó stb. (Csak az 1. fázis bevezetéséhez).

Működik az Atkins diéta?

Az Atkins diéta célja, hogy segítsen megelőzni az olyan egészségügyi állapotokat, mint a metabolikus szindróma, a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szív- és érrendszeri betegségek.

Állítólag ezzel a diétával könnyen elérhető a fogyás.

Az a személy, aki nem adja fel, és szigorúan követi az Atkins diétát, valószínűleg le fog fogyni, de sajnos a legtöbb ember nem kitartó.

Tanulmányok kimutatták, hogy a legtöbb ember 2-3 év után abbahagyja a program követését.

A Stanford Egyetem kutatói azt találták, hogy az Atkins diétát követők vérnyomása, koleszterinszintje és fogyásuk javult, a más diétát követőkhöz képest.

Azonban több kutatásra van szükség ahhoz, hogy megerősítsük az Atkins diéta előnyeit más diétákkal összehasonlítva.

A korai szakaszban egyesek káros hatásokról számolnak be, többek között:

  • fejfájás
  • szédülés
  • fáradtság
  • székrekedés

Mivel a szénhidrátok korlátozása arra készteti az emberi szervezetet, hogy glükóz helyett zsírt használjon fel energiaként, ketonok felhalmozódhatnak (ez hasznos a ketogén diétában).

Ez hányingerhez, fejfájáshoz, mentális fáradtsághoz és rossz lehelethez vezethet.

Azok az emberek, akik diuretikumot, inzulint vagy orálisan szednek gyógyszert a cukorbetegség kezelésére, nem követhetik az Atkins diétát.

Nem alkalmas vesebetegségben szenvedők számára. Terhes vagy szoptató nők nem követhetik ezt a diétát.

Aki az étrendjének gyökeres megváltoztatásán gondolkodik, először forduljon orvoshoz.

Hasonló cikkek

Tájékoztató

Az oldalon található információk nem minősülnek orvosi tanácsnak!

 

A weboldalt a Web Klikk Média csapata üzemelteti, aki jutalékot kaphat, ha az egyes hivatkozásokon keresztül történik a kiválasztott termék megvásárlása, az ajánlott bolt linkjére kattintva.

 

A partnerprogram keretében történő vásárlás során a jutalék a kereskedő bevételéből vonódik le, ez által nem emelkedik a termék végső ára.

Kövess minket!

© 2022, Gold Center – Arany középút az egészséghez